Föreläsning: Ja må hon leva - drop-in från 11.30

Välkomna på denna föreläsning som sker strax innan jubileumsfestivalen startar i frihamnen 15.00. Föreläsningen hålls i det nya innovationscentrumet på Lindholmen: Uni3byGeely. Förebyggande åtgärder och överlevnad är det stora målet i kampen mot bröstcancer, men utöver detta ska man leva också. Detta är något ideella patientföreningar kan erbjuda som ett komplement till vården. Denna föreläsning berör de frågor vi anser viktiga för ett ökat välbefinnande utan att kompromissa med överlevnad.

Fredag 2 Jun 2023

Arrangör: Johanna Göteborg i samarbete med Uni3byGeely
Johanna GBG 1920x640px uni3

Vi är en del av Göteborg och vi är en del av jubileumsfirandet.

Sedan 1979 har Johanna i Göteborg funnits som en lokal ideellt driven bröstcancerförening i vår stad. Vi stöttar patienter och anhöriga samt är anslutna till vår riksorganisation: Bröstcancerförbundet.

Vårt namn är taget efter Johannafontänen i Brunnsparken, en för många i staden en självklar mötesplats.

En viktig målsättning är att öka överlevnaden för oss som drabbas av bröstcancer. Det sker enastående framsteg inom forskningen men ibland glöms individen bort. I jakten på livsviktiga behandlingar i kombination med en snårig vårdapparat som  brottas med köer, personalbrist och tuffa budgetar- då kan patientens livskvalité hamna i skymundan.

Det är där vi behövs och vi kommer in, som ett komplement till vården för att ingen ska känna sig ensam med sin bröstcancer. Vi driver sakfrågor och erbjuder aktiviteter som vi vet ökar kvinnors välbefinnande både under och efter sin behandling. Här berättar vi om olika aspekter av detta och frågor vi anser vården borde lägga mer resurser på.

Denna föreläsning pågår 13.00-14.30 innan vi alla beger oss mot Frihamnen där den stora festivalen startar samma dag.

Kom gärna tidigare; du kan  ta med medhavd lunch, mingla och ta del av bildspel redan från 11.30.

Föreläsningen är gratis, öppen för alla och på entréplan i stora “teater-salen” hos nya innovationscentrumet på Lindholmen hos uni3bygeely

bilduni3byggn

Registrerar din anmälan