Jag förstår

Sofia Lann

1 december

ED 25

Europa Donna firar i år 25 år som organisation. 25 år av påverkansarbete och utbildningar för bröstcancerdrabbade kvinnor runt om i Europa. Dom startade i liten skala med bara några medlemsländer och har nu 47 medlemsländer och arbetar på EU nivå för att alla ska få en rättvis och likvärdig bröstcancervård. Den första Breast Health Day hölls i Milano 2008 och har vuxit sen dess och nu pågår en massa aktiviteter runt om i Europa på Breast Health Day.

Under konferensen i Wien lyfte dom fram det arbete Europa Donna gjort under dessa år med historia om hur organisationen började och vi deltagare fick delta i lite extra festligheter med bland annat middag i stadshuset.

Konferensens fokus i år var mycket om vad som speglar samhället på många plan. Mycket handlade om hur man ska hjälpa bröstcancerpatienter tillbaka till arbete.

Barbara Wilson från England berättade om sin organisation som arbetar med att utbilda chefer i att ta hand om arbetstagare efter en sjukdom samt att vägleda patienter tillbaka i arbete. (Speaker: Barbara Wilson Founder and Director of Working with cancer UK)

Karen från Danmark berättade om ett projekt där man vill anställa ett antal personer som skall arbeta på alla plan för de som ska återgå i arbete. Man ska inte behöva slussas mellan många olika enheter.

Detta skulle bekostas med insamlade medel och fondansökningar. Detta var något som jag tror skulle vara jätteviktigt för Sverige. Försäkringskassan verkar ju inte ha vare sig kunskap eller erfarenhet av efterverkningar av cancer. Sen har jag personlig erfarenhet av hur fel bemött man kan bli när man ska återgå i arbete.

Beträffande forskning fokuserades på individuell behandling vid bröstcancer. Liksom i Sverige talade man om täta bröst och att det krävs komplement till mammografi vid täta bröst, som till exempel MRI och ultraljud. Heja Bröstcancerförbundet som lyft detta! Det finns ju riktigt bra screening idag som kan ta bilder från många olika vinklar. Men som vanligt handlar det om pengar och hur resurser ska fördelas!

En färgstark kvinna med ”skinn på näsan” från Makedonien gav en annan bild av cancervården som vi i välbärgade länder ofta inte tänker på. Makedonien är ett fattigt land som saknat både tillgång till mammografi och cancermedicin. Men även där har framsteg gjorts tack vare hårt arbete. Den här kvinnan var ett känt ansikte i hemlandet och förmodligen en fantastisk bröstcancerambassadör. Nu finns det mammografi för kvinnor mellan 50–65 år samt bättre tillgång till medicin. Tänk vad lyckligt lottade vi är i Sverige ändå.

För att summera så handlade konferensen om rätten till en individuell cancerbehandling. Idag vet man att det inte stämmer att ju mer man skär i en människa desto bättre botad blir man. Det finns superbra teknik för screening, effektiva cytostatika och bra mediciner som bör anpassas efter individen. Immunterapin nämndes och den kommer bli jätteeffektiv för de patienter som kan bli hjälpta. (Immunterapi funkar inte för alla cancertyper och kostar väldigt mycket pengar).

Jag tyckte om att fokus också låg på livet efter en cancerbehandling med återgång till arbetet. Vi ska också arbeta för att förebygga cancer genom att sprida kunskap om vikten av en hälsosam livsstil och att det är bra att röra på sig även under en cancerbehandling.

Tyvärr var det ganska pratigt under en del föreläsningar. Troligtvis var det en del delegater som inte kunde tillgodogöra sig informationen på engelska men det var en givande konferens med många bra tillfällen till nya kontakter och fördjupad kunskap!

Sofia Lann

EDWien.png